Blokováním reklam na rychlé půjčky chrání Google své uživatele

Publikováno 06.07.2017
Název aktuality

Google není obyčejný internetový vyhledávač. Mimo jiné se snaží, aby odkazy byly hodnotné a zároveň bezpečné. Proto se rozhodl blokovat reklamy, které jeho uživatelům mohou škodit. Od roku 2015 se rozhodl blokovat reklamy, které nesplňují podmínky. Kromě půjček se blokace týká také podvodných reklam, reklam na léky, hazardu či phishingu.

Jak vidno, nejedná se o žádnou novinku, která právě spatřila světlo světa. Největší světový vyhledávač Google vybírá a blokuje od roku 2014 každý rok více a více reklam, které považuje za podvodné, lživé nebo prostě jen nesprávné, nepřínosné a neužitečné. V roce 2014 začal Google tím, že omezil reklamy na půjčky s příliš vysokou úrokovou sazbu. V roce 2015 zablokoval 780 miliónů reklam. Zdá se vám to hodně? Nemusí. V roce 2016 totiž zablokoval dalších 1,7 miliard škodlivých reklam.

 

„Zpřísnění pravidel vychází z trendu ochrany spotřebitele na finančním trhu. Zájemců o půjčku s dobrou kredibilitou se postup vůbec nedotkne, pro ostatní zájemce mohou být krátkodobé půjčky obzvlášť nebezpečné,“ vysvětluje krok Google Stanislav Holes, analytik poradenské firmy Partners.

Čeští poskytovatelé půjček si stěžují na nižší obraty

Blokování reklam na rychlé půjčky započalo přesně 13. června před rokem 2016 a Google tento krok zdůvodňuje ochranou uživatelů. „Krátkodobé půjčky obvykle znamenají neúnosně vysoké splátky i úrokové sazby, proto je Google nepovoluje," uvedla Alžběta Houzarová z české pobočky Google. Takové půjčky mohou vést k nekontrolovatelnému zadlužení a nesplatitelným dluhům.

 

Blokace se nevztahuje na běžné bankovní půjčky, leasing, kreditní karty a nebankovní úvěrové produkty s RPSN pod 36 %. Negativně tento krok vnímají nebankovní poskytovatelé půjček, kteří se zaměřují právě na krátkodobé a rychlé půjčky. Noví klienti se jim shání hůře a přichází tak o zisky.

 

„Cenzurování reklamy na krátkodobé půjčky mělo obrovský dopad na získávání klientů on-line cestou, na obchodech se to odrazilo možná více než povinnost získání licence od České národní banky," vyjádřil se Pavol Zubko z úvěrové společnosti Crediton. „Zákaz reklam v síti Googlu nás připravil zhruba o deset procent obratu,“ potvrzuje také Martin Havle, šéf úvěrové firmy CoolCredit.

 

Jaké půjčky projdou “sítem”? Na Google se mohou objevit pouze takové reklamy, které nesplňují podmínky pro zablokování. Nabízená půjčka nesmí mít RPSN (tj. roční procentní sazba nákladů) vyšší než 36 % a doba splatnosti nesmí být kratší než 60 dní.

Poskytovatelé mění své zvyky, na půjčky si posvítil i nový zákon

Aby poskytovatelé půjček své nabídky dostali na Google, musí je upravit. Většina prodlužuje dobu splatnosti ze dvou na tři měsíce. Další možnosti nabízí jiné reklamní kanály. Google není jediným, který postihl nebankovní poskytovatelé půjčky. V České republice sehrál velkou roli také nový zákon o spotřebitelském úvěru, který radikálně zpřísnil podmínky pro poskytování půjček vůbec.

 

Nově smí v ČR poskytovat půjčky pouze subjekt, který disponuje finančním kapitálem 20 milionů korun a více, prokázal odborné znalosti a požádal o příslušnou licenci Českou národní banku, která nyní dozoruje jak banky, tak i nebankovní společnosti. Žádost z více než 50 000 úvěrových společností podalo pouze 108 firem. Google a nový zákon tak slibují bezpečnější poskytování půjček.